maandag 21 augustus 2023

Terug naar de jaren "70 - Retro-kaart met Earthen Textures


Vandaag heb ik voor jullie een “hippe” kaart met een leuk verhaal!

Een poosje geleden heb ik een kast bij ons op zolder opgeruimd... Je komt dan de leukste schatten tegen, zoals mijn map met interieurknipsels die ik vanaf mijn tienertijd al spaarde! Ja, dat was en is OOK een hobby/interesse van mij! Je ziet zo eigenlijk de geschiedenis voorbij komen, want interieurs en trends komen altijd ergens vandaan en vertellen iets over de tijd waarin je leeft.
Daar dacht ik toen nog niet zo bij na hoor, maar inmiddels uiteraard wel!

 (Photocredits Binnenstebuiten)

In mijn vroege jeugd, in de jaren '70 ( ja, zo oud ben ik al!)  was het vooral oranje, bruin en beige dat de klok sloeg. Houten schroten, grote grafische motieven, rotan stoelen, veel planten, ribfluwelen banken, houten kistjes als kast , drukke patronen, wollige gehaakte kleedjes in uitbundige kleurstellingen, gevulde letterbakken en  tamelijk buitenissige en zeer opvallende lampen! 

Echt kleurrijk, gedurfd, vooral niet te perfectionistisch maar daardoor dus juist wel erg gezellig! Typerend voor die tijd dus!


Vandaag vertaalde ik dat gevoel in een kaart. Trends zijn namelijk ( voor mij tenminste) een geweldige inspiratiebron!


De herinnering kwam eigenlijk weer naar boven door deze challenge van Color Throwdown. De kleuren zijn natuurlijk super retro, dus mijn creatieve raderen gingen meteen aan het werk! 

Ook de afbeelding, met de planten en stoere potten, gaf mij een duwtje in de goede richting! 



Nu begon het leuke werk, namelijk om die inspiratie om te zetten in afbeeldingen, structuren, een indeling en kleuren!


Ik was er al snel uit! De set Earthen Textures was uiteraard een perfecte keus voor deze kaart! Samen met de bijpassende stansen kun je hier helemaal die seventies sfeer mee oproepen!


Met alle onderdelen maak je er iedere keer iets anders van. Ik houd van die coole details en structuren in deze set!  Kijk bijvoorbeeld eens hoe stoer deze pot er uit ziet!


Ook de ondergrond wilde ik graag in stijl houden!


Ik maakte daarom een gave "tegeltjes achtergrond"met de Nested Essentials Dies, aangezien deze afgeronde rechthoekjes goed dat grafische retro-motieven effect benaderen. De "tegeltjes"kregen structuur met de Fern Embossingfolder, in inkte ze lichtelijk, en daarna kwamen ze op een stuk stoer DSP! Dit kwam vervolgens op een stuk Early Espresso Cardstock en werd versierd met een stuk prachtig golfjeslint.

Oja…. de badkamertegels in die tijd waren ook al zo opvallend! En bruin of groen sanitair was ook geen uitzondering.... zal die trend weer terugkomen?

De onderkant van het bruine cardstock scheurde ik af, voor nog wat meer structuur.


De vaas kwam ook op een rechthoek, die ik ook uit DSP had gestanst, met weer de zelfde stansset, de Nested Essentials Dies. Dit geheel kwam links op het tegeltjespaneel.




Stempels, stansen, designpapier en sierband passen niet voor niets zo mooi bij elkaar, ze zijn allemaal onderdeel van deze gave Timeless Elegance Collectie! Dat werkt fijn!
En deze serie is echt uniek en prachtig!


Ik vond het leuk om bij deze kaart een bijpassende tekst samen te stellen. Zo zal ie zeker bij leeftijdsgenoten een glimlach veroorzaken!



Zo'n tekst heb ik namelijk niet in mijn stempelcollectie, dus loste ik het creatief op. De tekstjes You're so en Happy Birthday komen uit de set Waves of Inspiration, en het woord Retro stelde ik samen met de set Alphabest en de Best Label pons. Ideaal om zo je eigen woorden of bijvoorbeeld woordspelingen te kunnen maken!


Door de onderdelen met Dimensionals op elkaar te plakken breng je al die onderdelen en structuren nog meer tot leven!


Misschien vind je het leuk om ook even al die losse laagjes te zien waarmee ik de kaart opbouwde. Zo zie je meteen het prachtige DSP links nog even in volle schoonheid. Wat mooi is dat he?


Het is een lange post geworden....Ik hoop dat je het leuk vond om mijn geklets te lezen! 

Kaarten komen soms op een grappige manier tot stand... van een challenge plaatje, naar een kastopruiming, naar een oude hobby en interieurs uit mijn kindertijd, hoplakee naar een zelfgemaakte kaart in Retro Stijl! Zo werkt dat als je creatieve raderen op hol staan, haha! Heerlijk hoe dat dan soms gaat!

Eens kijken welke "Oudere jongere" retro-vriend of -vriendin deze kaart zal gaan krijgen! In ieder geval iemand die een beetje leeftijd-humor wel kan waarderen! 😉

Wat heb ik gebruikt:|
Stempels: Earthen Textures, Alphabest, Waves of Inspiration (teksten)
Papier: Cardstock: Old Olive, Early Espresso, Pumpkin Pie, Basic White, Pebbled Path
             DSP: Earthen Elegance DSP
Inkt: Old Olive, Early Espresso, Cajun Craze, Pumpkin Pie
Dies: Earthen Texture Dies, Nested Essentials Dies
Pons: Best Label
Embossing: Fern 3D Embossingfolder
Stampin'Write Marker Early Espresso
Embellishments: Linen Thread, Ombre Matte Decorative Dots, Wavy Trim (golfjessierband)
Tools: Stampin'Cut & Emboss Machine, Sponge Daubers, Paper Snips

Tot snel!
Annette


Eerstvolgende (MEE)besteldagen
Maandag 21 augustus 19.00 uur
Maandag 28 augustus 19.00 uur


Alleen bij de Kijkkast: 
In juli krijg je bij een bestelling vanaf 100 euro, 
en bij het gebruik van de Hostcode 3GMYCGWA 
gratis een mystery tas met een diverse Stampin'Up!-producten 
met een minimale waarde van 100 euro!!!
Lees HIER alle info!

1-31 augustus korting op onze Creatieve sets! Korting tot 30 procent!


Vergeet ze niet:
Wissel tussen 1 t/m 31 augustus je kortingscodes in!


Heel veel nieuwe koopjes in het KOOPJESREK, op is op!


Er zijn weer NIEUWE 
ONLINE ONLY-PRODUCTEN!
Volop nieuwe items, die niet in de catalogi staan!

(Klik op de afbeelding om het aanbod te bekijken!)
   



💓De allerbeste DEAL: Het Stampin'Up! Startpakket!💓
Kies voor 175 euro en betaal slechts 129 euro
minimaal 20 procent korting op volgende bestellingen
Gratis toegang VIP Lounge!



KIJKKAST WORKSHOPS!!
Check >>>HIER<<< het nieuwe workshopprogramma voor de komende tijd!!!



Catalogus aanvragen:


Wil jij de dikke Jaarcatalogus, of de nieuwste Minicatalogus ontvangen? Vraag ze nu bij mij aan!
Klik HIER voor alle info!



en spaar voor gratis producten!
***Met diverse Clubvoordelen ;o)***


5 opmerkingen :

  1. Love this amazing retro design! You nailed the colors and texture beautifully. Thanks for playing along with us at FMS this week.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I really love collage style card and your design is so gorgeous! So much texture and so many wonderful layers! Thanks so much for playing along with us at CTD!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. So many beautiful elements! Lovely card! Glad you shared it at FMS!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige kaart Annette! Je blijft kijken …

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bovenstaande was ik, niet ingelogd 😊

      Groetjes,
      Maureen.

      Verwijderen

Een reactie wordt heel erg op prijs gesteld, is motiverend, inspirerend en maakt me gewoon blij. Dankjewel!